Του Ταξιάρχη (Μάκη) Δημητρίου
Πριν
από καιρό είχαμε ξεκινήσει μια ιστορική έρευνα γύρω από το Κάστρο Λαμίας.
Διαβάζοντας
διάφορα φθάσαμε και στις χρηστικές πληροφορίες όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται :
Μέσα μεταφοράς:
Αστικό λεωφορείο
μέχρι το κέντρο της πόλης και στη συνέχεια με Ι.Χ. ή ΤΑΞΙ
Γνωρίζοντας βέβαια ότι υπάρχει το λεωφορείο κυκλικής
διαδρομής (159 Ισαδάκι – Κάστρο) για
το οποίο πιστεύαμε ότι εξυπηρετεί εκτός των επισκεπτών του Κάστρου και τη δική
μας γειτονιά, μας κίνησε την περιέργεια και είπαμε να το ψάξουμε λιγάκι.
Ακολουθήσαμε υπομονετικά το εν λόγω λεωφορείο και
εντοπίσαμε τις στάσεις του...
Η έκτη στάση βρίσκεται στην οδό Μελίνας Μερκούρη 28, 1.100 μέτρα (ανηφόρας) πριν από την είσοδο του
Κάστρου. Η έβδομη στάση βρίσκεται στους Αγίους
Θεοδώρους και 700 μέτρα (ζόρικης ανηφόρας) μετά την είσοδο του Κάστρου.
Ναι!! Σωστά καταλάβατε:
Το λεωφορείο της γραμμής Ισαδάκι – Κάστρο δεν έχει στάση στο Κάστρο, με την οποία θα
εξυπηρετούσε και την χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη περιοχή του Σλα Μαχαλά που άπτεται του δρομολογίου
του, πριν κατέβει στους Αγίους Θεοδώρους.
Ρωτήσαμε τους κατοίκους της περιοχής και πήραμε την
εξής απάντηση: «Αν παρακαλέσεις τον οδηγό
σε κατεβάζει, αλλά κάποιοι δεν σταματάνε γιατί λένε ότι αν συμβεί κάτι, αυτοί έχουν όλη την ευθύνη».
Τηλεφωνήσαμε στο σταθμαρχείο των λεωφορείων και πήραμε
την ίδια απάντηση: «Δεν έχει στάση αλλά
αν το ζητήσετε από τον οδηγό μάλλον θα σας κατεβάσει».
Δηλαδή κατά την «λογική» των ιθυνόντων οι επιβάτες της
γραμμής πρέπει να κάνουμε καθημερινές διαπραγματεύσεις με τους οδηγούς των
λεωφορείων, να τους παρακαλούμε, να έχουμε επιχειρήματα και δικαιολογίες, να
προσπαθούμε να τους γίνουμε συμπαθείς για να μας κατεβάζουν στο Κάστρο.
Κι αν έρθει κάποιος ξένος; Που δεν ξέρει πως λειτουργεί το σύστημα; Κινδυνεύει να μπει
στο λεωφορείο από την οδό Εκκλησιών
στους Αγίους Θεοδώρους να γυρίσει όλη
τη Λαμία να περάσει κάτω από το Κάστρο για να καταλήξει ξανά στους Αγίους Θεοδώρους.
Και όταν κάποιος θέλει να επιβιβαστεί στο λεωφορείο από
το Κάστρο;
Όποιος απαντήσει σωστά στις παρακάτω ερωτήσεις
επιβραβεύεται .
ΕΡΩΤΗΣΗ Α: Που περιμένει κανείς το λεωφορείο;
1ον
Περιμένει όπου φρονεί ότι βρίσκεται η άτυπη στάση;
2ον
Περιμένει όπου έχει σκιά;
3ον
Περιμένει όπου δεν φυσάει;
ΕΡΩΤΗΣΗ Β: Πως σταματάει κανείς το λεωφορείο;
1ον
Στέκει στη μέση του δρόμου κουνώντας τα χέρια του πέρα δώθε;
2ον
Πέφτει στις ρόδες του λεωφορείου;
3ον Πετάει πέτρες στο λεωφορείο ελπίζοντας
ότι ο οδηγός θα σταματήσει για να τον βρίσει;
Μα είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Μάλλον όχι.
Η επόμενη κίνηση ήταν να μιλήσουμε με τον αρμόδιο
Δημοτικό σύμβουλο. Του εκθέσαμε το θέμα και μας απάντησε επί λέξει ότι «πρέπει να εξεταστεί η ποιότητα ζωής των
κατοίκων της Λαμίας» . Επιμείναμε με την ερώτηση: «Σε τι θα επηρεαστεί αρνητικά η ποιότητα ζωής των κατοίκων της Λαμίας
αν το λεωφορείο Ισαδάκι – Κάστρο κάνει στάση ΚΑΙ στο Κάστρο;» για την οποία
προφανώς δεν είχε τι να απαντήσει και προσπάθησε να διακόψει τη συνδιάλεξη. Η
επόμενη ερώτηση «Πόσο λογικό είναι το
λεωφορείο που γράφει Ισαδάκι – Κάστρο να μην κάνει στάση στο Κάστρο;» τον
δυσκόλεψε ακόμα περισσότερο. Αποποιήθηκε την ευθύνη, άρχισε να λέει για
επιτροπές που πρέπει να συνεδριάσουν να εξετάσουν να αποφασίσουν κ.λ.π. Έκτοτε έχουν
περάσει σχεδόν δύο χρόνια.
Οι επισκέπτες του Κάστρου συνεχίζουν να πηγαίνουν πεζή
δίπλα από το λεωφορείο που διέρχεται, οι κάτοικοι του Σλα εξυπηρετούνται με τα
ΙΧ επιβαρύνοντας την κίνηση και τις λιγοστές θέσεις πάρκινγκ ή με ταξί (η
περιοχή έχει ανακηρυχθεί ευεργέτιδα της συμπαθούς τάξης των ταξιτζήδων) αφού οι
περισσότεροι είναι μεσήλικες και ηλικιωμένοι ενώ τις περισσότερες φορές έχουν
να μεταφέρουν και τα ψώνια τους και όπως οι περισσότεροι γνωρίζουν η περιοχή
έχει πολλές ανηφόρες ή επικίνδυνες κατηφόρες αντίστοιχα, που δεν είναι και το
καλύτερο για κάποιον ηλικιωμένο και μάλιστα φορτωμένο από τη λαϊκή ή το super market.
Αν μας
έδινε τη δυνατότητα θα λέγαμε στον «αρμόδιο» του Δήμου Λαμιέων, πόσο σημαντική
είναι η σωστή σχεδίαση των αστικών συγκοινωνιών, ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη
μιας πόλης. Η έννοια της πόλης, σαν
αστικής συγκέντρωσης, εμπεριέχει τη διαβίωση και εργασία στον ίδιο χώρο ενός
συνόλου ανθρώπων που έχουν καθημερινή ανάγκη μετακινήσεων, όπως και τη συνεχή
ανάγκη μεταφοράς αγαθών. Εν γένει, η πόλη υπάρχει διότι ακριβώς υπάρχει η
ανάγκη στενής φυσικής επαφής μεταξύ προσώπων παράλληλα με τη συγκέντρωση
οικονομικών δραστηριοτήτων. Η επαφή αυτή, υλοποιείται και µε τη συμβολή των
αστικών μεταφορών και ειδικότερα στην περίπτωση των προσώπων µε τις αστικές
συγκοινωνίες. Οι αστικές συγκοινωνίες μεταφέρουν πρόσωπα προφέροντας πρόσβαση στην εργασία, στην αγορά,
στις ιατρικές δομές, στην εκπαίδευση, στις συναναστροφές, στην αναψυχή και τις
κάθε είδους δραστηριότητες και είναι ουσιαστικό στοιχείο της αστικής
ανάπτυξης. Ταυτόχρονα, οι αστικές
μεταφορές και συγκοινωνίες αποτελούν οι ίδιες µια οικονομική δραστηριότητα στο
χώρο της πόλης. Έτσι η ανάπτυξή τους δεν συμβάλει µόνο έµµεσα αλλά και άµεσα
στην αστική ανάπτυξη.
Επιπλέον οι καλές
αστικές συγκοινωνίες αποτελούν παράγοντα προσέλκυσης άμεσων επενδύσεων για τις
οποίες η προσβασιμότητα είναι θεμελιώδες ζητούμενο.
Οι καλές αστικές
συγκοινωνίες ενθαρρύνουν τους κατοίκους να τις χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση
που έχει σαν αποτέλεσμα την μειωμένη χρήση του αυτοκινήτου την αποσυμφόρηση των
δρόμων την μείωση της ρύπανσης αλλά και του κόστους μετακίνησης επηρεάζοντας
θετικά τον δείκτη ποιότητας ζωής κάθε πόλης .
Για το τέλος, σας
άφησα το καλύτερο.
Το βρήκαμε στην
ιστοσελίδα του Αστικού ΚΤΕΛ Λαμίας. Αφορά τις ώρες των δρομολογίων της εν λόγω
γραμμής.
Στο τέλος της σελίδας έχει την παρακάτω υποσημείωση που
σας την μεταφέρω αυτούσια και την αφιερώνω στο Υπουργείο Πολιτισμού:
ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ ΕΚΤΕΛΟΥΝΤΑΙ
ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΚΑΘΕ 30΄ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΙΣ 14:30 ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ. ΣΑΒ.
ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΚΥΡ. ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΡΟΜ.
Είναι κρίμα το θέμα της προσβασιμότητας, με κάθε δυνατό
τρόπο, στον πιο αξιόλογο αρχαιολογικό χώρο της περιοχής να μην απασχολεί τους
αρμοδίους. Τη στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχει
οικονομική επιβάρυνση εκτός από μια ταμπέλα για στάση λεωφορείου που να
γράφει «Κάστρο». Δεν χρειάζεται κανένας επανασχεδιασμός ή τροποποίηση. Μόνο
κοινή λογική χρειάζεται, αυτή που κληροδοτείται
από γενιά σε γενιά, σαν απόσταγμα της κοινής εμπειρίας μιας κοινωνίας, ένα αποθετήριο θα λέγαμε των αυτονόητων λύσεων
και αντιδράσεων στις καθημερινές καταστάσεις.
Μπράβο που το θίγετε το θέμα, ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει κινητοποίηση ή τουλάχιστον, ότι και οι ίδιοι οι κάτοικοι θα διεκδικήσουν τα αυτονόητα.
ΑπάντησηΔιαγραφή